Je wilt weliswaar tweedehands rijden, maar je staat liever niet om de haverklap in de werkplaats van de garagehouder.
Een aardige indicatie van welke auto’s je dan het beste kunt rijden, geeft de zogeheten Reliability Index.
Deze index wordt opgesteld door de Britse verzekeraar Warranty Direct. Op basis van aantallen reparaties en de kosten daarvan bepaalt de verzekeraar hoe betrouwbaar bepaalde auto’s zijn.
Wat blijkt? Wie z’n rekening bij de garage tot een minimum wil beperken, moet voor een Japanse of Koreaanse auto kiezen. Auto’s van Toyota, Mitsubishi en Hyundai domineren namelijk de top van het klassement.
Maar welk prijskaartje hangt er aan betrouwbaarheid? We haalden de top 10 van meest betrouwbare occasions door de autokostentool van de ANWB, die een schatting geeft van de maandelijkse kosten van het autobezit.
De maandelijkse kosten bestaan uit vaste en variabele kosten. Bij de vaste kosten gaat het om de vaste afschrijving (de auto wordt ouder en daardoor minder waard), verzekering, motorrijtuigenbelasting en vast onderhoud. Variabele kosten betreffen de variabele afschrijving (door het aantal gereden kilometers neemt de waarde af), brandstof, banden en variabel onderhoud.
We gingen voor onze vergelijking zo veel mogelijk uit van een occasion uit 2015 met zo'n 100.000 kilometer op de teller – al bleek dit niet bij alle modellen haalbaar. Voor twee auto's uit de top 10 konden we in het geheel geen berekening maken. Voor de aanschafprijs als occasion zochten we een model uit op de site Autotrack.
Om goed te kunnen vergelijken namen we ook voor andere variabelen dezelfde waarden: een verwachte bezitsduur van 5 jaar, een aantal te rijden kilometers van 20.000 per jaar en onder de kap een handgeschakelde benzinemotor.
Betrouwbaar, én betaalbaar. Hieronder de jaarlijkse kosten voor acht auto's uit de top 10 van meest betrouwbare occasions.
1. Toyota iQ: 449 euro per maand
De Toyota iQ mag dan wel de meest betrouwbare auto uit onze lijst zijn, een occasion uit 2015 vinden is best lastig. Eind 2013 staakte de Nederlandse importeur de levering in Nederland wegens tegenvallende verkoopcijfers. Dan maar een exemplaar uit 2009, de 1.0 50 KW COMFORT.
Deze wisselt op Autotrack voor 6.100 euro van eigenaar. Halen we die vervolgens door de ANWB-tool, dan levert dat aan vaste en variabele kosten respectievelijk 169 euro en 277 euro per maand op, wat neerkomt op 446 euro per maand.
2. Mitsubishi Lancer: 602 euro per maand
Bij de occasion van Mitsubishi is het niet zozeer de uitdaging om een exemplaar uit 2015 op de kop te tikken, maar wél eentje uit 2015 mét een ton op de teller. We komen niet verder dan een gemiddelde van 55.000 gereden kilometers voor een Mitsubishi Lancer Sportback 1.6 uit 2015. En dat voor een vraagprijs van 13.050 euro.
De vaste kosten bedragen 268 euro per maand, de variabele kosten 334 euro. Maandelijks mag je 602 euro ophoesten. En dat is toch heel wat duurder dan de Toyota die de Lancer in betrouwbaarheid nochtans klopt!
3. Opel Agila: 485 euro per maand
Hebbes! Een mooie Opel Agila uit 2015 met een ton op de teller die tweedehands een alleszins schappelijke 8.745 euro kost.
Wat je maandelijks kwijt bent in deze Opel Agila 1.0 50 KW Ecoflex Berlin? Vaste kosten bedragen 206 euro, variabele kosten 279 euro. Een maandelijks terugkerende post van 485 euro.
4. Hyundai Getz: 448 euro per maand
Het is onmogelijk om een Hyndai Getz uit 2015 te bemachtigen: de nummer 4 op de lijst werd tussen 2002 en 2011 geproduceerd.
Gelukkig komen we er een uit 2008 tegen die voor 5.400 euro van de hand gaat en waarvan het metertje 62.500 kilometer aangeeft. Het is de Hyundai Getz 1.1 48 KW Active Version. De vaste kosten bedragen 168 euro, de variabele 280 euro: dat komt neer op een maandelijkse 448 euro.
5. Honda Jazz: 554 euro per maand
Voor een tweedehands Honda Jazz 1.4 VTEC 73 KW Elegance uit 2015 ben je 17.222 euro kwijt.
Maandelijkse kosten van 654 euro kun je uitsplitsen naar 320 euro vaste en 334 euro variabele kosten. Per kilometer € 0,40, wat € 0,21 meer is dan menig werkgever fiscaal voordelig kan vergoeden.
6. Hyundai i10: 459 euro per maand
De Hyundai i10 1.0 48KW Blue I-Motion heb je als occasion al voor 7.862 euro. Bouwjaar 2015, ton op de teller, voornemens om daar na vijf jaar twee ton van te maken?
Let op: aan vaste kosten ben je 196 euro kwijt, aan variabele kosten 263 euro, wat je, met rente vermeerderd, opgeteld 459 euro per maand kost.
7. Mazda MX5: 801 euro per maand
Ook voor deze is het lastig om bouwjaar 2015 te combineren met 100.000 gereden kilometers. We vinden er wel eentje die 40 mille heeft gereden, en dat mag best wat kosten: 24.450 euro.
Ook per maand hangt daar een niet onaanzienlijk prijskaartje aan: 801 euro, waarvan 373 euro vaste en 428 euro variabele kosten.
8. Citroën C1: 429 euro per maand
Voor een vraagprijs van 6.947 euro heb je deze occasion Citroen C1 1.0 VTI 51 KW FEEL uit 2015.
De maandelijkse kosten bedragen 429 euro, waarvan 253 euro variabele kosten en 176 euro vaste kosten.